Development of culture and science during the renaissance in the east

Authors

  • Laylo Rahmatullayevna Laylo Rahmatullayevna Usmonova Samarkand State Medical University
  • Zukhrabonu Kamariddinzoda Samarkand State Medical University

Keywords:

science, culture, heritage, renaissance, humanism, ethics, enlightenment

Abstract

The period of the Eastern Renaissance testifies to such a rise that during this period the average formulation and solution of many philosophical and life problems led to radical changes. In the course of the improvement and development of the country, the rise of power, the development of spiritual culture and science, naturally, influenced the rapid development of all sectors of society, as a result of which science stars grew up on this land, world-famous scientists who brought glory to their country. This article examines and highlights the exemplary life paths and rich scientific and spiritual heritage of the great scientists.

References

Бертельс Е.Э. Избранные труды. История персидско-таджикской литературы, Москва,1960.

Зохидов В. Мир идей и образов А.Наваи.

Из философского наследия народов Востока. Ташкент, издательство «Фан», 1972.

Исломова Л.А. Ўзбекистон халқларининг эстетик мероси ҳақида. Т.: 1969.

Krachkovskiy I.Yu. Арабская географическая литература. Л. Издательство АнСССР соч.т. VI 1947г.

Urolov A., Xojixonov M. “Ulug’bek yaratgan ma’naviyat” Toshkent, Abdulla Qodiriy nomidagi Xalq merosi nashriyoti, 1994 y.

Маxмудова Г. Т. ЗОРОАСТРИЗМ В КОНТЕКСТЕ ФИЛОСОФИИ ВОСТОЧНОГО РЕНЕССАНСА //Исследование Ренессанса Центральной Азии. – 2020. – Т. 1. – №. 1.Маънавият юлдузлари. Т.: Абдулла Қодирий номидаги халқ мероси нашриёти, 1999 й.

Nugmanovna M. A. et al. EDUCATION OF TOLERANCE IN YOUNGER GENERATION //Conferencea. – 2022. – С. 52-55.

Rakhmatullaevna U. L. THE MANIFESTATION OF THE EASTERN ROMANTIC SPIRIT IN MINIATURE ART //European science review. – 2021. – №. 5-6. – С. 65-68.

Мажидов Ш. Ф., Саидова Х. Реформы в сфере образования и личность преподавателя //Образование через всю жизнь: непрерывное образование в интересах устойчивого развития. – 2007. – Т. 5. – С. 225-225.

Turaeva D. A. THE BASIS OF THE CREATION OF THE NATIONAL CORPUS OF NONLITERARY ELEMENTS IN PERSONAL CORRESPONDENCE IN THE UZBEK LANGUAGE //Herald pedagogiki. Nauka i Praktyka. – 2021. – Т. 1. – №. 2.

Турсунова Г. Б. РОССИЯ ИМПЕРИЯСИ ТОМОНИДАН СИРДАРЁ ВИЛОЯТИГА АҲОЛИНИНГ КЎЧИРИШ СИЁСАТИ ЖАРАЁНИДА СОЛИҚ ТИЗИМИДА БЎЛГАН ЎЗГАРИШЛАР //ВЗГЛЯД В ПРОШЛОЕ. – 2022. – Т. 5. – №. 8.

Hamida A. PHILOSOPHICAL AND METHODOLOGICAL ISSUES OF THE PARADIGMAL APPROACH TO THE CONCEPT OF MODERNIZATION //Archive of Conferences. – 2020. – Т. 10. – №. 1. – С. 15-18.

Sharif Radjabovich Umurov Turkistonda XIX asrning ikkinchi yarmida vaqf mulklarining ahvoli // Science and Education. 2022.

Махмудова, А. Н. (2022). Правовая защита пациентов в сфере здравоохраения в новом Узбекистане. Academic research in educational sciences, (Conference), 102-107.

Махмудова, А. Н., Ибрагимова, Э. Ф., Шукурова, Д. Б., Абдурахмонова, З. Э., & Наимова, З. С. (2020). Медицина Узбекистана-достижения и перспективы развития сферы. Достижения науки и образования, (3 (57)), 49-52.

Махмудова, А. Н., & Махмудова, С. (2022). Гуманитаризация медицинского образования как фактор повышения качества обучения в вузе. Science and Education, 3(6), 709-718.

Махмудова, А. Н., & Камариддинзода, А. К. (2022). Защита прав пациентов в Республике Узбекистане. Science and Education, 3(10), 54-62.

Махмудова, А. Н., & Афанасьева, О. Г. (2022). Принципы формирования экологически значимых ценностей у студентов медицинского вуза. Science and Education, 3(6), 1181-1192.

Boymirzayeva, X. S. (2022). Amir Nasrulloxon tomonidan amalga oshirilgan harbiy islohotlar. Science and Education, 3(12), 124-131.

Махмудова, А. Н. (2020). Шахс хуқуқий ижтимоийлашувида ижтимоий назорат тушунчаси ва тизими. международный журнал Консенсус, 1(1).

Махмудова, А. Н., & Вафаева, Д. Б. (2023). Развитие сильного гражданского общества в новом Узбекистане. Science and Education, 4(1), 1155-1164.

Махмудова, А. Н., & Вафаева, Д. Б. (2023). Особенности формирования гражданского общества в Узбекистане. Science and Education, 4(1), 766-776.

Халимбетов, Ю. М., & Камариддинзода, З. (2023). Преодоление мировоззренческого индифферентизма важное условие активизации человеческого фактора. Science and Education, 4(10), 408-413.

O’tayev, S. T., & Mahmudova, A. N. (2023). O’zbekiston Respublikasining sog’liqni saqlash tizimida hozirgi kunda neyroxirurgiya yutuqlari. Science and Education, 4(2), 190-194.

Karimovna, M. G. (2023). SITUATION OF WOMEN’S EDUCATION IN UZBEKISTAN IN THE 50S OF THE XX CENTURY IN THE INTERPRETATION OF SAMARKAND REGION. EPRA International Journal of Research and Development (IJRD), 8(9), 157-159.

Boymirzayeva, X. S. (2023). O’zbekiston-Malayziya: iqtisodiy hamkorlikning yo’lga qo’yilishi. Science and Education, 4(1), 932-939.

Халимбетов, Ю. М., & Хамрокулов, Ж. У. (2023). Роль интеллектуальных ценностей в формировании научной деятельности молодёжи. Science and Education, 4(1), 852-859.

Hamida, A. (2020, December). PHILOSOPHICAL AND METHODOLOGICAL ISSUES OF THE PARADIGMAL APPROACH TO THE CONCEPT OF MODERNIZATION. In Archive of Conferences (Vol. 10, No. 1, pp. 15-18).

Hamida, A., & Juraboy, Y. (2021). COOPERATION IN CENTRAL ASIA AS A PRIORITY DIRECTION OF FOREIGN POLICY OF UZBEKISTAN. Galaxy International Interdisciplinary Research Journal, 9(12), 175-178.

Hamida, A. (2022). IMPACT OF MODERNIZATION OF THE CENTRAL ASIAN COUNTRIES ON THE ACTIVITY OF SOCIO-POLITICAL RELATIONS. PHILOSOPHY AND LIFE INTERNATIONAL JOURNAL, (SI-2).

Nugmanovna, M. A. (2022). THE NECESSITY OF EDUCATING THE YOUNG GENERATION IN THE SPIRIT OF NATIONAL IDEA IN THE CONTEXT OF GLOBALIZATION. Thematics Journal of Education, 7(2).

Downloads

Published

2024-01-27

How to Cite

Laylo Rahmatullayevna Usmonova, L. R., & Kamariddinzoda, Z. (2024). Development of culture and science during the renaissance in the east. Science and Education, 5(1), 338–344. Retrieved from https://openscience.uz/index.php/sciedu/article/view/6611

Issue

Section

Pedagogical Sciences