Faol ta’lim orqali o‘quvchilarning darslardagi faolligini oshirish
Keywords:
o‘quvchilarning faolligi, faol ta’lim, fan ta’limi, so‘rovga asoslangan ta’lim, tanqidiy fikrlash, hamkorlikda o‘rganish, ta’lim texnologiyasiAbstract
O‘quvchilarning dars jarayoniga jalb etilishi akademik muvaffaqiyat, kontseptual tushunish va ilmiy sohalarga uzoq muddatli qiziqishning hal qiluvchi omilidir. An’anaviy ma’ruzaga asoslangan yondashuvlar ko‘pincha o‘quvchilarni passiv va materialdan uzilib qoldiradigan chuqur ishtirokni rivojlantirmaydi. Faol ta’lim ishtirok etish, izlanish, hamkorlik va amaliy tajribaga urg‘u beruvchi transformativ pedagogik strategiya sifatida paydo bo‘ldi. Konstruktivistik va ijtimoiy konstruktivistik nazariyalarga asoslangan faol o‘rganish o‘quvchilarni mazmun, tengdoshlar va o‘qituvchilar bilan mazmunli o‘zaro ta’sir qilish orqali bilimlarni qurishga undaydi. Ushbu maqola fan ta’limida faol o‘rganishni qo‘llab-quvvatlovchi nazariy asoslar, amaliy qo‘llash va empirik dalillarni o‘rganadi. Bu tanqidiy fikrlash, muammolarni hal qilish, hamkorlik va texnologik savodxonlikni oshirish uchun faol o‘rganishning afzalliklarini ta’kidlaydi. Faol ta’lim muhitiga o‘tish bilan bog‘liq muammolar, jumladan, o‘quvchilarning moslashuvi va sinfni boshqarish ham ko‘rib chiqiladi. Bundan tashqari, shakllantirish va loyihaga asoslangan baholash usullariga e’tibor qaratib, hamkorlikni mustahkamlashda baholashning roli muhokama qilinadi. Topilmalar shuni ko‘rsatadiki, faol o‘rganish nafaqat bevosita faollikni oshiradi, balki ilmiy qiziqish, chidamlilik va umrbod ta’lim ko‘nikmalarini rivojlantiradi. Faol ta’lim strategiyalarini fan kabinetlariga integratsiya qilish ta’lim tajribasini o‘zgartirishi, o‘quvchilarni o‘quv yutuqlari va kelajakdagi ilmiy izlanishlari uchun zarur bo‘lgan bilim, ko‘nikma va motivatsiya bilan qurollantirishi mumkin.Downloads
Published
2025-09-20
How to Cite
Olimjon Solijon o‘g‘li Melikuziyev. (2025). Faol ta’lim orqali o‘quvchilarning darslardagi faolligini oshirish . Science and Education, 6(9), 24–32. Retrieved from https://openscience.uz/index.php/sciedu/article/view/7967
Issue
Section
Pedagogical Sciences